Drága (bizonyára erősen megfogyatkozott számú) Olvasóim!

Tavalyelőtt szeptemberben írtam ide utoljára bármit is, ennek megvolt a maga oka, most mégis itt vagyok újra, hogy a bevezetőben emlegetett százas videoklip-lista végére járjak. Nem szeretek fél (negyed) munkát végezni, próbálom a fonalat ott felvenni, ahol abbamaradt, remélem, lesznek páran, akik észreveszik majd, hogy (többé-kevésbé) ismét rendszeresen jelennek meg itt posztok.

A rövid disclaimert követően a tárgyra is térnék, jöjjön egy elég régi és kellően elfeledett darab születésem évéből, 1982-ből.

 

Az OMD-t a post-punk hullám böffentette a felszínre 1978-ban, hideg, de mégis derűt sugárzó szintetikus zenéjükhöz az akkoriban kötelező dekadens imidzset társították, első kislemezüket pedig a legendás Factory Records jelentette meg. Hamar rájöttek, hogy elboldogulnak a könnyen dúdolható slágerekkel is, ezért a szigorúan underground Factorytól lassacskán eltávolodtak, és a Virginnél kötöttek ki, akiknél a mai napig jól érzik magukat. Pár kislemez után két év alatt 3 nagylemezt adtak ki (Orchestral Manoeuvres In The Dark, Organisation, Architecture and Morality) egyik jobb, mint a másik. Most nagyító alá vett klipünk alapjául szolgáló dal a sor végén található 1982-es, Architecture and Morality c. korongon található meg.

 A csapat kiadóját meglepte, hogy az OMD új lemezén két dalt is szentelt a legnagyobb francia nemzeti hősként számon tartott (és általam is igen kedvelt) Jeanne d'Arcnak, és mind a kettőből kislemezt tervezne. A Virgin végül csak egy klipre adott pénzt, a 'Maid of Orleans'-tól azt remélték, hogy nagyobb siker lesz, ezért esett rá a választás.

Az együttes addigi klipjei eléggé minimalisták voltak (zárt terekben játszik a két zenész), ezért meglepő, hogy a 'Maid Of Orleans' mennyire klasszikus filmes eszközökkel él, és hogy ezek mennyire működőképesek. Nem véletlen, hiszen a rendező, az A-Ha legendás 'Take On Me'-jét is jegyző Steve Barron már ekkor veteránnak számított a klipműfajban. A forgatás a yorkshire-i Fountains apátság területén zajlott, kicsit ironikus, hogy az angolok ellen harcoló Jeanne-ról szóló klipet Angliában forgatták, de valószínűleg egy franciaországi kiruccanás több pénzt emésztett volna fel, ráadásul  hangulatot így is remekül vissza tudta adni.

Jeanne-t egy Julia Tobin nevű (szintén angol) szinésznő keltette életre, aki korábban az 'Auf Wiedersehen, Pet' című komédiasorozatban tűnt fel a brit képernyőkön.

A video azért érdemel mindenképp említést, mert a legtöbb Jeanne-nal kapcsolatos sztereotípiával szakít és úgy mutatja be a történetet, hogy igazából egy konkrét eseményt sem látunk, nincsenek csatajelenetek, sem látomások, csupán egy-két időben elhelyezett utalás, és mégis tudjuk, hogy mi miért történik a képernyőn. A sztori röviden annyi, hogy két íródeák (az OMD két tagja, Andy McCluskey és Paul Humphreys)  várja Jeanne felbukkanását egy ablak előtt, miközben különböző bevillanásokat, epizódokat láthatunk a hősnő életéből. Ezek a bevillanások azonban furamód Jeanne feminin oldalát emelik ki, Jeanne harcai is egy sakkjátszma figurái segítségével kerülnek bemutatásra, egyedül a hősnő ruhaviselete utal arra, hogy katonáskodásal foglalkozó főszereplővel van dolgunk.

Barron ráadásul egy csavart is elhelyez a történetben: A sakkozó Paul Humphreys valójában Jeanne-nal játszik, a klip végén azonban megjelenik a lóháton közlekedő páncélos Jeanne is, tehát egy pillanatra az az érzésünk támad, hogy a klipben két Jeanne is szerepel, de szerintem csak a hősnő személyiségenek kettősségére (maszkulin-feminin)szeretett volna utalni a rendező.

Megkapó pillanat az is, ahogy a történet evilági befejező szakaszát, azaz Jeanne máglyahalálát idézi fel Barron - a harcoló Jeanne elveszíti fakereszt-nyakláncát, majd elfogják, ezt követően a sakkozó feminin Jeanne egy pillanatra a kandallóban lobogő tűzbe néz - azonban rögtön vissza is kapja Paul-íródeáktól a szóban forgó ékszert, ezzel pedig mintha meg sem történt volna az előbbi rossz előérzet...a történet vége tehát (látszólag) happy end.

A 'Maid Of Orleans' sokáig csak a 'Best Of OMD' című VHS-kazettán volt kapható, 2008 végén azonban DVD-n is megjelent a 'Messages - The Best Of OMD' című kétlemezes szett DVD-mellékleteként.

Szerző: Kepkocka  2009.01.02. 17:00 Szólj hozzá!

Címkék: 1982 arc the maid dark in of steve orleans omd joan orchestral manoeuvres barron

A bejegyzés trackback címe:

https://zenelokepkockak.blog.hu/api/trackback/id/tr84853565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása