Kedves Olvasóim, fordulóponthoz érkeztünk.

Idáig a klipeket elsősorban a zenekar / énekes felől próbáltam megközelíteni, vagy hogy az éppen adott helyzetben hová lehet elhelyezni az adott kisfilmet rendezőstül, mindenestül. De most más lesz a felállás. Rengeteg jó kliprendező van, ám zseniális csak nagyon kevés, és olyan mint Matt Mahurin, az ég adta világon senki.

Ahogy nekem Björk a csupa nagybetűvel ÉNEKESNŐ, Matt ugyanígy a KLIPRENDEZŐ. És mindemellett a GRAFIKUS és a FÉNYKÉPÉSZ is.

Igyekszem ezt a minősítést majd megfelelően alátámasztani, úgy érzem, lesz is rá alkalmam, mivel a száz kiválasztott klip közül, amelyekről itt a ZK-n olvashattok, épp 11-et jegyez Matt Mahurin rendezőként. A 'Mercy Street' c. Peter Gabriel-számhoz készített klipet pályája hajnalán, 1986-ban forgatta.

Matt művészetét legegyszerűbben úgy írhatjuk le, hogy a 'legbelső fotográfusa', ebben az esetben is ez zajlik le. Matt fogja a számot, szétszedi, majd a saját tudatalattijából (és nem ritkán az előadóéból) újra összerakja, láthatóvá teszi, majd kivetíti - nekünk, nézőknek.
A 'Mercy Street' nem egy vidám dal. Egy Anne Sexton nevű költőnő figurái (Mary, a pap, sőt a címbéli 'Kegyelem Utca' is) szolgálnak a dal alapjául, Peter itt azokat az érzéseket önti dalba, amelyek Sexton költeményei alapján érték őt, Matt feladata pedig az volt, hogy ezt próbálja valahogy képekben is visszaadni.

Mahurinnak nincs szüksége az előadó személyes jelenlétére ahhoz, hogy maradandót alkosson, elég, ha a szám egészen kis részletét felnagyítja, majd szinte kozmikus szimbólummá teszi, amelyre felfűzheti mindazokat az elemeket, amikt fontosnak tart és feltétlenül láttatni szeretne. Ez jelen esetünkben a csónak, amely a dalban két helyen bukkan fel, de a klipben végig jelen van. Kínosan lassan indul a klip, a szemcsés fekete-fehér képek tökéletesen adják vissza a hajnal előtti derengést az elhagyatott tengerparton, ahol egy alak a vízre helyezi a csónakot.


A csónaknak utasa is van, de csak jelzésértékűen bukkan fel, pontosan úgy, ahogyan a számban is. Az utazás színhelye, a tenger csupán képzeletbeli, a belső utat különféle emlékképek teszik érzékelhetővé.



Emlékek hajdanvolt nőkről, helyekről. Aztán csak egy csupasz folyosó marad, láthatóan egy pszichiátriai intézetben - a végállomás.

A klip végén a megnyugvás a hattérben felkelő nappal igazi megkönnyebbülést nyújt, a drengő fények reményt nyújtanak a klip egészére jellemző fekete sötétség után.

A 'Mercy Street' a 'Play - The Videos' című DVD-n vásárolható meg hivatalosan.
Szerző: Kepkocka  2007.08.05. 17:31 Szólj hozzá!

Címkék: street matt 1986 peter gabriel mercy mahurin

A bejegyzés trackback címe:

https://zenelokepkockak.blog.hu/api/trackback/id/tr74132881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása